Saturday, November 27, 2010

batu bertuah


Buntat


Geliga Putih

Geliga yang diberi kepada saya oleh bapa angkat utk dijaga.

Tanduk Misteri


Tanduk ini diberikan oleh ayah angkat utk simpanan saya. Ternyata tanduknya amat ganjil dan unik kerna ianya hanya sebesar lawi ayam dan sedikit becabang. Kalau nak cakap ia tanduk rusa atau tanduk payau, ia jauh sekali berbeza dimana tanduk2 seperti itu selalunya bersais besar dan tidak licin dan putih seperti tanduk ini. Ada org tua yng mengatakan ini kemungkinan tanduk kucing??? hakikatnya saya belum pernah menjumpai tanduk seperti ini. Auranya meremangkan bulu2 roma. (TIDAK DIMAHARKAN)

Batu sabun

Salah satu pusaka sahabat yg diberi kepada saya. Saya kurang pasti batu ini batu apa tetapi ada yg mengatakan ianya adalah sabun bunian kerna fizikalnya yg berbentuk sabun dan licin. Khasiatnya kurang pasti tetapi benda ini bisa goib dari simpanannya pada masa2 tertentu dan hadir semula ditempat yg berlainan.

Pusaka

Pusaka ini adalah hasil karya nenek moyang org suku kaum dusun di sabah. Agak sukar utk mencari benda seperti ini ketika ini. Ia adalah sejenis azimat nenek moyang pada masa dahulu utk kegunaan tertentu. Pembuatannya disertai dengan ritual dan pengisian tertentu sesuai dengan tujuan. Malah ada di antaranya sangat berbisa, dan boleh menyebabkan kematian walaupun hanya terhiris sedikit dengan senjata ini.

Wednesday, November 3, 2010

Geliga LOkan

Ditemui dalam kerang lokan
◄ Newer Post Older Post ►
 

Copyright 2011 Kisah dunia